Assessment for sustainability literacy and knowledge of all Northern Technical University staff (Academic and Professional)

sustainability goals ar
ffaeffbdbb
At the Northern Technical University, as an academic educational institution, we strive for excellence by providing an innovative and advanced learning environment that aligns with the latest global trends in higher education. Driven by our continuous commitment to developing academic staff and enhancing student capabilities, the university stands as a pioneering model in adopting and applying sustainability concepts across all aspects of education and research.
In line with this vision, a comprehensive mechanism has been developed to assess the cultural and cognitive level of sustainability among the university’s faculty and students. This mechanism aims to measure the extent of understanding and knowledge of sustainability concepts among faculty members and students, as well as their applications in various academic and professional fields. Additionally, we seek to enhance their awareness of the environmental, social, and economic responsibilities required to address contemporary challenges.
Through this mechanism, we offer a precise and comprehensive assessment that reflects our members’ ability to engage with sustainability issues, whether through scientific research or by integrating these concepts into academic curricula. This initiative also contributes to fostering an academic environment based on critical thinking and innovation, enabling the university to graduate a creative and qualified generation capable of addressing global challenges and making meaningful contributions to the development of society and the environment.
نسعى في الجامعة التقنية الشمالية، كمؤسسة تعليمية أكاديمية الى التميز و تقديم بيئة تعليمية مبتكرة ومتطورة تتماشى مع أحدث الاتجاهات العالمية في التعليم العالي. انطلاقًا من التزامنا المستمر بتطوير الكوادر الأكاديمية وتعزيز قدرات الطلبة، تمثل الجامعة نموذجًا رائدًا في تبني مفاهيم الاستدامة وتطبيقها في جميع جوانب التعليم والبحث.
وفي إطار هذا التوجه، تم تطوير آلية متكاملة لتقييم المستوى الثقافي والمعرفي في مجال الاستدامة لدى تدريسيي وطلبة الجامعة. تهدف هذه الآلية إلى قياس مدى فهم وإلمام أعضاء الهيئة التدريسية والطلاب بالمفاهيم الأساسية للاستدامة وتطبيقاتها في مختلف المجالات الأكاديمية والمهنية. كما نسعى إلى تعزيز وعيهم بالمسؤوليات البيئية والاجتماعية والاقتصادية التي تتطلبها التحديات المعاصرة.
من خلال هذه الآلية، يتم تقديم تقييم دقيق وشامل يعكس قدرة منتسبينا على التعامل مع قضايا الاستدامة، سواء من خلال البحث العلمي أو من خلال دمج هذه المفاهيم في المناهج الدراسية. كما تساهم هذه المبادرة في تعزيز بيئة أكاديمية قائمة على التفكير النقدي والابتكار، مما يمكّن الجامعة من تخريج جيل مبدع ومؤهل، قادر على التصدي للتحديات العالمية والمساهمة الفاعلة في تطوير المجتمع والبيئة

1. General definition of the concept of the sustainability

              (التعريف العام لمفهوم التنمية المستدامة)

WhatsApp Image at .. AM

2. Which of the following is a renewable resource?

              (أي من الخيارات التالية يُعد مصدرًا متجددًا؟)

WhatsApp Image at .. AM

3. How can individuals contribute to sustainability in their daily lives?

              (كيف يمكن للأفراد المساهمة في الاستدامة في حياتهم اليومية؟)

WhatsApp Image at .. AM

4. The role of forests and afforestation in sustainability?

              (دور الغابات والتشجير في الاستدامة؟)

WhatsApp Image at .. AM

5. How often do you consider environmental factors when making decisions in your role?

 (كم مرة تأخذ العوامل البيئية في الاعتبار عند اتخاذك للقرارات في عملك ؟)

WhatsApp Image at .. AM

6. In your workplace, how would you rate the level of sustainability initiatives currently in place?

(في مكان عملك، كيف تقيم مستوى مبادرات الاستدامة المعمول بها حاليًا؟)

WhatsApp Image at .. AM

7. Have you participated in any sustainability training or awareness programs at your workplace?

(هل شاركت في أي برامج تدريبية أو توعوية حول الاستدامة في مكان عملك؟)

WhatsApp Image at .. AM

8. Do you feel your role supports or contributes to the organization’s sustainability goals?

(هل تشعر أن دورك يدعم أو يساهم في تحقيق أهداف الاستدامة للمنظمة؟)

WhatsApp Image at .. AM

9. ?Do you think that Sustainability is a top priority for the NTU?

(هل تعتقد أن الاستدامة هي من أهم أولويات الجامعة التقنية الشمالية ؟)

WhatsApp Image at .. AM

10. Do you believe your individual actions can make a difference in achieving sustainability goals?

(هل تعتقد أن أفعالك الفردية يمكن أن تحدث فرقًا في تحقيق أهداف الاستدامة؟)

WhatsApp Image at .. AM

11.Do you think the Northern Technical University places sustainability issues among its scientific research priorities?

(هل تعتقد أن الجامعة التقنية الشمالية تضع قضايا الاستدامة ضمن أولويات البحث العلمي؟)

WhatsApp Image at .. AM

12.sustainability is integrated into the curriculum, such as the availability of sustainability-related courses, programs, and initiatives that foster environmental awareness among students

(يتم دمج الاستدامة في المنهج الدراسي، مثل توافر الدورات والبرامج والمبادرات المتعلقة بالاستدامة والتي تعزز الوعي البيئي بين الطلاب)

WhatsApp Image at .. AM

13.Northern Technical University has efforts to reduce its environmental footprint, including energy use, waste management, and initiatives to achieve carbon neutrality.

(الجامعة التقنية الشمالية لديها جهود للحد من بصمتها البيئية، بما في ذلك استخدام الطاقة، وإدارة النفايات، والمبادرات الرامية إلى تحقيق الحياد الكربوني.)

WhatsApp Image at .. AM

Assessment for sustainability literacy and knowledge of all NTU (Students)

1. What is your field of study?

  (ما هو تخصصك الدراسي )

WhatsApp Image at .. AM

2. Study Mode?

(نوع الدراسة)

WhatsApp Image at .. AM

3. Which of the following is the most widely used definition of sustainability?

(أي مما يلي هو التعريف الأكثر استخدامًا للاستدامة؟)

WhatsApp Image at .. AM

4. What is the “carbon footprint”?

(ما هي “البصمة الكربونية”؟)

WhatsApp Image at .. AM

5. Which of the following are renewable energy sources?

(أي مما يلي يعد مصدرًا للطاقة المتجددة؟)

WhatsApp Image at .. AM

6. What is the primary cause of global climate change?

(ما هو السبب الرئيسي لتغير المناخ العالمي؟)

WhatsApp Image at .. AM

7. What does social sustainability focus on?

(ما الذي تركز عليه الاستدامة الاجتماعية؟)

WhatsApp Image at .. AM

8. What is a greenwashing practice?

(ما هي ممارسة التضليل البيئي؟)

WhatsApp Image at .. AM

9. How often do you consider sustainability when making personal decisions (e.g., recycling, reducing waste, conserving energy)?

(ما مدى تكرار تفكيرك في الاستدامة عند اتخاذ القرارات الشخصية (على سبيل المثال، إعادة التدوير، تقليل النفايات، الحفاظ على الطاقة)؟)

WhatsApp Image at .. AM

10.Do you participate in any sustainability-related activities on campus (e.g., recycling programs, environmental clubs, sustainability workshops)?

(هل تشارك في أي أنشطة متعلقة بالاستدامة في الحرم الجامعي (على سبيل المثال، برامج إعادة التدوير، الأندية البيئية، ورش عمل الاستدامة)؟)

WhatsApp Image at .. AM

11. How much do you engage in sustainability efforts outside of class (e.g., using public transportation, reducing plastic use)?

(ما مدى مشاركتك في جهود الاستدامة خارج الحرم الجامعي (على سبيل المثال، استخدام وسائل النقل العام، والحد من استخدام البلاستيك)؟)

WhatsApp Image at .. AM

12. How important do you think sustainability is in your future career?

(ما مدى أهمية الاستدامة في حياتك المهنية المستقبلية برأيك؟)

WhatsApp Image at .. AM

13. Do you believe your university is doing enough to promote sustainability?

(هل تعتقد أن جامعتك تبذل جهودًا كافية لتعزيز الاستدامة؟)

WhatsApp Image at .. AM

14. Would you be interested in attending workshops or seminars on sustainability?

(هل ترغب في حضور ورش عمل أو ندوات حول الاستدامة؟)

WhatsApp Image at .. AM